Predavanje pod naslovom “Matematika i voda” održat će Vanda Louč iz Gimnazije Požega. Predavanje će biti održano 5. ožujka 2024. s početkom u 19:10 sati online putem poveznice https://shorturl.at/luvLM
Sažetak predavanja:
U Gimnaziji u Požegi već desetak godina u okviru izvannastvnih aktivnosti provodimo s darovitim učenicima izradu projektnih zadataka. Nastojimo potaknuti učenike na istraživanje i praktičan rad, te povezati znanja iz matematike i informatike sa svakodnevnim životom i s drugim područjima znanosti Prijavili smo se na natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanja za financiranje provedbe projekta rada s darovitim učenicima u osnovnim i srednjim školama u školskoj godini 2022./2023. i dobili sredstva za provedbu projekta „Matematika mog kraja“. Projekt okuplja već postojeće inicijative u Gimnaziji Požega te se nastavlja na dugi niz uspješno realiziranih projekata učenika Gimnazije. Ove je godine naziv projekta bio „Matematika i voda“ , Predavanjem na Stručnom kolokviju Udruge matematičara Osijek u školskoj godini 2023./24. predstavila bi ovaj projekt. Krenuli smo od prapočetaka. Naše područje nekada davno prekrivala je voda, Panonsko more. Po čemu se danas može sa sigurnošću reći da je Slavonija bila prekrivena Panonskim morem, zašto je nestalo, koliku je površinu zauzimalo, kako se smanjivalo, koje su životinje obitavale u njemu istražili smo u Interpretacijskom centru Terra Panonica u Pleternici i Kući Panonskog mora u Velikoj. Danas nemamo more, ali naše rijeke Orljava, Londža i Veličanka uveliko utječu na naš život. Analizu vode u Orljavi, kakve ona uvjete pruža za život organizmima koji u njoj danas žive napravili smo u suradnji s profesoricom biologije i kemije Violetom Katušić koja za potrebe Gimnazijskog ekološkog laboratorija sustavno prati stanje okoliša . Opće podatke o slivu rijeke Orljave i raspoloživa mjerenja na hidrološkim stanicama ustupili su nam djelatnici Hrvatskih voda u Požegi. Na osnovu podataka o promjenama vodostaja naših rijeka tijekom kišnih i sunčanih razdoblja i količinama oborina dobili smo krivulje protoka za nekoliko hidroloških stanica .Ovakve hidrološko-hidrauličke analize osnova su za izradu karata opasnosti od poplava te za analize šteta od poplava i izradu karata rizika od poplava. Na osnovu podataka o količinama oborina i maksimalnih godišnjih protoka pokušali smo saznati ima li na Orljavi mjesta pogodnih za izgradnju malih hidroelektrana čiji je utjecaj na okoliš beznačajan. Ovim projektom uspjeli smo povezati matematiku s povijesti, geografijom, kemijom, biologijom i fizikom te metodom suradničko – timskog rada pospješili razvijanje organizacijskih i komunikacijskih vještina učenika.